29 de novembre, 2009

Chano Domínguez
a 'The New York Times'


Chano, en l'estrena a Barcelona d'El duende de 'Kind of Blue' (foto: Ricard Cugat).


L'arribada de Chano Domínguez i del festival de jazz de Barcelona a Nova York no ha passat inadvertida per dos dels millors crítics de jazz de Nova York, tots dos en actiu (i ben en actiu) a The New York Times. En la seva prèvia setmanal en la qual recomana un concert (que tant pot ser de rock com de pop o de jazz), Ben Ratliff tria la visita de Chano al Jazz Standard amb uns arguments d'una fina solidesa.

Heus aquí la seva prèvia:


Ben Ratliff
Formally, jazz and flamenco aren’t particularly related beyond deep affinities held by musicians for one style or the other. But improvisers learned long ago that they can push music anywhere they like. CHANO DOMÍNGUEZ, the Spanish jazz pianist born in 1960 in Cadiz — flamenco’s birthplace — has done a beautiful job of moving jazz and Spanish music together. His sets typically encompass songs by Thelonious Monk and Bill Evans, the Catalan folk art of Frederic Mompou and Cuban boleros. This week he’s performing his own takes on the music from Miles Davis’s album “Kind of Blue.” His excellent band includes the flamenco singer Blas Córdoba, the bassist Mario Rossy, the percussionist Israel (Piraña) Suárez and the dancer and palmero Tomás Moreno Romero, known as Tomasito. Why does a small band in a jazz club need a dancer? Because some kinds of motion qualify as music. Go see him: you’ll understand.

Dos dies després, en la seva influent llista setmanal, és Nate Chinen qui recomana (les estrelles es donen als concerts més destacats segons l'autor) com una de les grans propostes de la setmana la clausura del 41è Voll-Damm Festival Internacional de Jazz de Barcelona a Nova York.

El seu comentari és aquest: 

 
Nate Chinen
★ CHANO DOMÍNGUEZ FLAMENCO QUINTET (Thursday) “Flamenco Sketches,” a ballad on the epochal 1959 Miles Davis album, “Kind of Blue,” provides a fortunate premise for the Spanish pianist Chano Domínguez, in his second Jazz Standard engagement this year. Leading an explosive ensemble — with several percussionists, including the dancer and palmero (hand clapper) known as Tomasito — Mr. Domínguez presents “The Flamenco Side of ‘Kind of Blue.’ ” His appearance is part of a trans-Atlantic exchange program with the Barcelona International Jazz Festival, now concluding its 41st year.

Quatre dies, 10 sets (tres divendres i tres dissabte). La reserva d'entrades de l'Standard ja indica que no solament s'igualarà sens dubte el 90% de percentatge d'entrades venudes del festival a Barcelona, sinó que es probable que se superi i que les quatre nits a l'Standard es converteixin en un èxit esclatant. De moment, dimarts, l'endemà de la seva arribada a Nova York, Chano serà entrevistat per Josh Jackson pel seu influent programa de ràdio, The Checkout, que serà emès aquella mateixa nit (tota la informació aquí) i pel crític Larry Blumenfeld, que escriurà per The Wall Street Journal un reportatge sobre Chano i el singular desembarcament del festival de Barcelona a la capital mundial del jazz.